Resepi Brownies Confirm Jadi Dan Sedap

by - 5:12 PTG

Assalamualaikum wbt. Resepi Brownies Confirm Jadi Dan Sedap 

Hai korang. Mommy suka baking tapi tak pandai. Bila jumpa resepi yang sesuai, menjadi dan sedap. Tersangatlah happy. Resepi ni mommy dapat dari group kat FB. So, mommy share kat sini agar semua ibu-ibu yang tak pandai baking macam mommy boleh cuba dan buat untuk keluarga. In sha Allah. 

Resepi Brownies

Hahaha. Brownies mommy ada 2 bahagian sebab anak-anak tak suka kekacang, mommy bahagi 2 lah. Janji semua dapat merasakannya.

Resepi Brownies

Untuk brownies ni, mommy guna sukatan cawan. Rumah mommy tiada penimbang khas.. hihi. Nak beli macam tak berbaloi. Akan beli juga suatu hari nanti. In sha Allah.

Resepi Brownies


Resepi Brownies


Bahan 1

250g Butter
350g Coklat masakan

Cincang butter dan coklat masakan dan letak dalam bekas tahan panas. Panaskan dalam microwave selama 2-3 minut sehingga butter dan coklat cair. Kacau sebati. Ketepikan.


Bahan 2

4 biji telur gred A atau B
1 cawan gula halus
1 sudu vanilla essence

Satukan bahan-bahan ini dalam satu bekas besar. Boleh kacau guna senduk atau kacau perlahan mixer. Kacau sehingga gula dan telur sebati atau tak nampak berpasir. ketepikan


Bahan 3

1 3/4 cawan tepung blue key
3 sudu besar serbuk koko

Satukan dan kacau sehingga bercampur sepenuhnya. ketepikan


Caranya

Ambil adunan telur (bahan 2) campurkan dengan bahan 1. Kacau sehingga bahan 1 dan 2 menjadi rata atau sebati.

Masukkan bahan 3 sikit demi sikit sehingga habis. Proses masuk bahan 3 ni diselangi dengan proses kacau. Kacau sehingga sebati.

Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah di lapik dengan baking paper. Mommy tak lapik pun sebab malas nak pergi beli.

Selepas tuang adunan tu, boleh letak toping yang dikehendaki.. almon ke, peanut ke.. apa2 jer.

Panaskan oven dengan suhu 170 darjah celcius selama 5 minit.

Bakar dengan api atas bawah selama 15 minit dengan suhu 160 dan 30 minit lagi dengan suhu 150 atau sampai nampak permukaan atas garing (bergantung kepada oven).  

Biar sekejap dalam oven  selama 10 minit. Untuk kesan kedut tu, masa rehatkan brownies dalam oven, buka sikit pintu oven agar udara masuk dan kedutkan permukaan brownies.

Dah sejuk, boleh potong ikut suka. 


You May Also Like

0 comments